бг | en
Начало Новини Орлин Павлов: Трудът на изпълнителя си има цена

Орлин Павлов: Трудът на изпълнителя си има цена

Публикувано на: 04.07.2018 15:07

Артистът, който публиката познава еднакво добре и като актьор, и като изпълнител – Орлин Павлов, разказва пред в. „Телеграф“ за работата по новия си албум „Още малко“ и ползите от това да си член на ПРОФОН.

- Орлине, предстои ти концерт в зала 1 на НДК на 1 октомври. Как върви подготовката за него? На какъв етап си със записите на първия си самостоятелен албум?

- В момента активно работя по албума, който трябва да излезе в края на лятото. Като композитори в него участват Крум Георгиев, Милен Кукошаров, Борислав Бояджиев, Мирослав Иванов и други. Кръстник на албума "Още малко" е едноименното парче, което звучи в сериала на bTV „Скъпи наследници“. Освен че носи една хубава, чиста енергия, тази песен се пее от малки и големи. Колкото до концерта, ще издам, че ще има много гости музиканти, но имената им засега ще запазя в тайна.

- Като самопродуциращ се изпълнител ти си доста ангажиран с темата за правата на артистите и възможността да получат достойно възнаграждение за труда си. Тази кауза те свързва с ПРОФОН. Какви са ползите ти като член на това дружество? Каква работа извършва то в подкрепа на изпълнителите и продуцентите?

- Аз съм доволен от ПРОФОН като изпълнител. Всичко винаги е описано подробно и почти по всяко време мога да получа подробна справка за това къде са излъчвани песните ми, с каква честота са въртяни през последните месеци, и в края на годината да си получа отчисленията. Получавам по-голямо възнаграждение от ПРОФОН, защото там съм член като изпълнител и като продуцент, отколкото от МУЗИКАУТОР, където съм със статут на автор, което е напълно нормално.

- Факт е, че приходите на един музикант от права зависят от качеството на продукцията, медиите, които я лансират, и куп други фактори. Би ли споделил с получените пари от права за използването на твоя музика в радиа, клубове и т.н., какво перо в кариерата можеш да покриеш?

- Общо взето, не мога да се оплача. Да речем, че мога да покрия един хубав музикален проект.

- В България е масово схващането, че щом един продукт не се яде и не можеш да го пипнеш, значи той може да бъде ползван безплатно. Какво трябва да се промени според теб в нагласите на хората, така че да не смятат, че им се полага по рождение твоя песен в телефона им, например?

- Напълно съм съгласен. Ако някой свали твой диск и го качи в интернет, то това трябва да е подсъдимо. Може би е трудно да се проследят хората, които го правят, може би е трудно да се свалят платформите, които качват пиратска музика. Ние, артистите, инвестираме в една песен много усилия, време, безсънни нощи, и не на последно място – средства. Ако могат хората да проумеят, че труда на изпълнителя си има цена и започнат като мен, например, да плащат по 99 цента за музика, би било чудесно. Говорил съм с много познати и те масово ми казват „Да не си луд, свали си този албум от някъде“, и аз винаги им обяснявам, че имам 500 песни и съм си купил всяка за по 1 евро. Има хора, които ми се смеят за това, но аз се опитвам да обясня, че този артист има права и отношението към него трябва да е достойно.