Новини

Константин Марков: Налагайки световните стандарти у нас, ПРОФОН работи активно в интерес на членовете си

Един от най-обичаните български музиканти и член на Управителния съвет на ПРОФОН – Константин Марков, говори пред БТА за работата, която дружеството извършва в полза на изпълнителите и продуцентите, за новия албум на „Тангра“ и за мисията, която има като преподавател в СУ.

Г-н Марков, с какво ще се подобри моделът на управление на правата на творците с въвеждането на Европейската директива за авторското право в родното законодателство?

Въвеждането на Европейската директива в българското законодателство премахва монопола и въвежда ред и прозрачност в дейността и финансовия мениджмънт на организациите за колективно управление на авторските и сродните права.

От началото на 2019 г. инспектори от общините ще проверяват търговските обекти за уредени права на музиката, която звучи в тях. Досега с тази нелека задача бяха натоварени едва петима души от Министерството на културата. Очаквате ли рязко увеличаване на приходите от т. нар. публично изпълнение след постигането на по-голяма събираемост на сумите от права благодарение на засиления контрол по места?

Разбира се, че пет души са крайно недостатъчни и дори звучи несериозно. Несъмнено повишеният контрол ще допринесе за увеличаване на събираемостта от публично изпълнение, но успоредно с това има и други мерки, които могат да се предприемат. По времето на радио "Тангра" една от отговорностите ми беше мениджмънтът на търговския отдел. Запознат съм доста добре с принципите на тази работа и моето лично мнение е, че в случая нещата трябва да се организират по подобен начин в допълнение към засиления контрол. Увеличените постъпления със сигурност ще се отразят на овъзмездяването на труда на продуцентите и изпълнителите и оттам на качеството на новата българска музика.

Докато сме на вълна практически и разяснителни въпроси, може би е добре да обясните по-подробно каква е дейността на ПРОФОН, за да се избегне евентуален смут от терминология като "колективно управление на права". Какво всъщност прави за творците това сдружение?

ПРОФОН защитава правата на музикалните продуценти и изпълнители в случаите на използване на тяхна музика, било то в радиа, телевизии или на публично достъпни места като ресторанти, хотели, фитнес центрове, магазини. Дружеството представлява и управлява правата на над 90 на сто от локалния и световния репертоар, които се използват у нас. Като член на УС на ПРОФОН мога да заявя, че, налагайки световните стандарти у нас, организацията работи много активно в интерес на своите членове, осигурявайки справедливо възнаграждение върху правата, които те притежават.

Преподавател сте по "Продуцентство в електронните медии" във Факултета по журналистика и масови комуникации в СУ "Св. Климент Охридски". Какви са впечатленията ви от младите потребители на музика? На какво ниво е културата им за зачитане на интелектуалната собственост?

Вече повече от десет години преподавам "Продуцентство в електронните медии" и "Онлайн медии". Това ми дава възможност за непосредствен контакт с млади хора. Повечето от тях съвсем естествено слушат музика от свои любими ефирни радиостанции или YouTube канали главно на телефоните си. В последно време почти не забелязвам да свалят MP3, което беше масова практика преди. Когато става дума за музика или софтуер за професионална продукция, са наясно, че правата трябва да бъдат изчистени, или в определени случаи могат да използват музика, за която не се налага да се плаща. По отношение на софтуера има доста възможности за използване на свободен софтуер или сайтове за безплатна онлайн продукция.

Препоръчвате на студентите си да последват примера ви и да изберат България като свое място за развитие. Какви са предимствата тук според вас и с какво насърчавате младите да останат? Най-важното, на което искате да ги научите - в професионален и житейски план?

България е част от Европа. Аз вярвам, че ако не бъде отклонена от своя европейски път, каквито апетити има напоследък, тя ще се превърне в приятно място за работа и живот. Имаме прекрасен климат и природа, облекчено данъчно облагане и с навлизането на нови инвестиции ще се създадат работни места в модерните сектори на стопанството. Основният проблем е установяването на ефективно работеща съдебна система, което е въпрос на отговорно отношение от политическата класа. Тя ще дисциплинира обществото и ще създаде благоприятен климат за стопански инициативи - както наши, така и чужди. Примери в това отношение има достатъчно, ако погледнем къде са сега бившите "социалистически" страни. Иначе най-важното, на което искам да науча младите, е да изградят своя собствена ясна визия за себе си и да проявят упоритост в осъществяването й.

Защо решихте да преподавате - какво ви дава и какво ви взема тази част от работата ви?

По времето на радио "Тангра" завърших едногодишен курс към Би Би Си и получих сертифицирана диплома за консултант в електронни медии. Заедно с двама мои английски колеги водехме много успешни семинари и обучителни курсове у нас и в други страни от Югоизточна Европа. Точно по това време дойде и поканата от Софийския университет. Преподавам тук с голямо удоволствие, защото ми дава възможност да се докосна до енергията на по-млади хора и да им предам своя професионален опит като артист и продуцент. Най-голямата награда за мен е, когато наскоро, на края на един курс, студентите ми казаха: "Искаме да знаете, че ние оставаме в България заради такива като вас". На което аз отговорих: "Аз съм тук заради такива като вас".

Паралелно с административните ангажименти инвестирате енергия и в голямата си любов - музиката. Имате ли нови проекти с "Тангра" или с други музиканти?

Никога не съм преставал да се занимавам с музика. Сега работя с "Тангра" и с "Легендите". Пътуваме и правим концерти. Успоредно с това работя в моето студио по различни проекти. Замислям и подготвям нов албум на "Тангра", който със сигурност ще изненада мнозина. Друг проект е заедно с моята съпруга Лаура, която също е музикант и участваше в мюзикъла "Котките" в Париж по времето, когато се запознахме.

Работите и по музика за видеоигри?

Напоследък имам по-малко време за тях, защото правих музика за няколко пиеси, но най-вече защото от няколко години работя с един продуцент и режисьор в Лос Анджелис. Правя постпродукция и саунд дизайн за негови документални филми. Това е отговорна работа и ми отнема доста много време.