Новини

София Щерева пред БТА: Единствената добра новина за изпълнителите и продуцентите в момента е, че консумацията на музика през дигиталните платформи ще се засили

София Щерева: Единствената добра новина за изпълнителите и продуцентите в момента е, че консумацията на музика през дигиталните платформи ще се засили

София, 20 март /Йоана Александрова , БТА/

Единствената добра новина за изпълнителите и продуцентите в момента е, че консумацията на музика през дигиталните платформи ще се засили, заяви в интервю за БТА изпълнителният директор на ПРОФОН София Щерева.
ПРОФОН е дружество, което се занимава с управление и защита правата на изпълнителите и продуцентите пред различните ползватели на музикалния им продукт като собственици на хотели, ресторанти, магазини, търговски центрове, медии и телекомуникационни оператори, за които музиката е добавена стойност към техния бизнес.
София Щерева поема управлението на дружеството през 2015 г. и оттогава се е посветила на каузата за създаване на по-справедлива среда за развитие на музикалната индустрия и нас.
Според нея в момента музикалният бизнес се намира в условия на истинска парализа на много нива, но не е честно да се правят сравнения кой е пострадал повече и кой по-малко, защото всички са поразени.
Професионалната кариера на София Щерева преминава през различни експертни и управленски позиции в телекомуникационния сектор и медиите. Енергията и решимостта й са съизмерими с огромната динамика на променящия се глобален пазар за лицензиране на музика.
Следва цялото интервю:

БТА: Пандемията от Covid-19 качи културния живот на глобално ниво на трупчета. Масово се отлагат фестивали, турнета, премиери. Изпълненията на живо ли пострадаха най-много от коронавируса?
С.Щ: Не можем, а и не е честно да сравняваме кой е пострадал повече и кой по-малко. Всички сме поразени. В музикалния бизнес настъпи истинска парализа на много нива - включително и по отношение създаване на нова музика, снимки на клипове и т.н. Всички концерти и участия са отменени, а за голяма част от тях има направени сериозни разходи. Всички магазини, които продават музикални продукти също осъмнаха затворени, партньорите ни от туристическия и ритейл сектора са в особено тежко положение, в медиите също падат рекламни кампании и като цяло това, през което преминаваме, за съжаление, разруши много постигнати позитивни неща през последните години.

БТА: Доколко у нас държавата ще компенсира един такъв колапс в творческия сектор, и доколко бизнеса сам ще търси начин да се справя със ситуацията?
С.Щ: Не бих могла да отговоря на този въпрос за момента. Все още сме във вихъра на кризисното положение, за което не знаем колко дълго ще продължи. Надявам се, че когато опасността премине, държавата и творческият сектор ще се опитат да намерят механизми за минимизиране на ефектите от бедствието.
Ние от ПРОФОН активно работим по разработване на компенсаторни механизми, с които да подпомогнем артист-изпълнителите и продуцентите в рамките на настоящата година. Вероятно кризата ще е по-дълга отколкото в момента си я представяме.

БТА: Колко важна е социалната отговорност за в услов ПРОФОН ия на коронавирус и дистанционният режим на работа на дружеството ще се отрази ли върху приходите от права на изпълнителите и продуцентите на музика?
С.Щ: Най-ценният капитал на ПРОФОН са хората от екипа на дружеството, затова за мен е особено важно да защитим в максимална степен както тяхното здраве, така и това на техните семейства. За щастие, съвременните технологии ни дават възможност в трудни моменти като този да сме напълно ефективни, дори когато се налага да спазваме мерки на карантина и социално дистанциране. Създали сме много добра организация на работа от къщи и отдалечен достъп до работното място, така че кризата Covid-19 да се отрази минимално на работния процес.

БТА: Възможно ли е работейки от къщи служителите ви да обезпечат технологично целия процес на разпределение на средствата, които идват от използваната музика от медии и кабелни оператори, през хотели, фитнеси, молове и кафенета, до болници и театри?
С.Щ: През последните пет години работихме много, за да превърнем ПРОФОН в дружество на високо технологично ниво. В момента тези усилия се изплащат и ни позволяват безпроблемно да осъществяваме работата си от къщи.
Тази безпрецедентната до момента ситуация вече създаде огромен проблем и за артистите, и за продуцентите. Не си правим илюзии, че ПРОФОН ще остане незасегнат, но в същото време ясно си даваме сметка, че носим огромна отговорност, защото приходите, които събираме и разпределяме, могат да се окажат ключови за оцеляването на много изпълнители и музикални компании.
Продължаваме да изплащаме възнаграждения без затруднения, въпреки че в началото на тази седмица преустановихме всякакви персонални срещи, за да се съобразим с взетите обществени предпазни мерки за превенция срещу коронавируса.
Наличните технологични ресурси, ни позволяват непрекъсната онлайн връзка със собствениците на права и не възпрепятстват процеса по изплащане на възнаграждения и регистрация на репертоар. За по-малко от 6 месеца от обявяването на последното разпределение, сме изплатили над 2,8 млн. лв.
ПРОФОН продължава да функционира. Няма как да спрем да работим, защото през септември трябва да сме готови с поредното разпределение, а и паралелно трябва да се опитаме да запазим приходите.

БТА: В световен мащаб дигиталното разпространение носи най-големи печалби за музикалния бизнес. Кои групи ползватели са увеличили плащанията си към българските изпълнители и продуценти за миналата година, и ако не е тайна, с колко процента?
С.Щ: Единствената добра новина за изпълнителите и продуцентите в момента е, че консумацията на музика през дигиталните платформи ще се засили заради карантината и стоенето вкъщи. ПРОФОН обаче няма отношение към лицензирането и приходите от този вид ползване. Продуцентите сами лицензират дигиталните си права с малки изключения. Знаем, че за 2019 година дигиталните приходи от музика в България са скочили с над 50 процента. Това звучи добре, но все още размерите на тези приходи у нас не са достатъчно големи, за да осигуряват препитание на артисти и продуценти. Пиратското съдържание продължава да е проблем, липсата на рефлекс да се плаща за музика - също.

БТА: Подкрепяте искането на Музикаутор за 30 процента съдържание на българска музика в радиата. В същото време, Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори отрича квотния принцип като утвърден европейски модел за запазване на културната идентичност на една нация. Къде е компромисното решение?
С.Щ: Категорично подкрепяме инициативата да има повече българска музика в ефира и се надявам и ние да спомагаме за това с дейноста си. Вярваме обаче, че това може да стане на база на диалог с медиите, а не по принуда. Не е нереално да се постигне споразумение в тази връзка. Убедени сме, че трябва всячески да стимулираме създаването на музика в България и нейното разпространение и монетизация.
Има и нещо друго, което е от огромна важност за дружества като нашето - ние имаме ясно зададен код на поведение, според който трябва да стоим на еднакво разстояние от всички правоносители, които представляваме, без значение дали са български или чужди, абсолютно безпристрастно да събираме и разпределяме приходите им на база реално използване на репертоара и да не действаме в ущърб на когото и да било под каквато и да било форма. В този смисъл в ратифицираната и в България последна европейска директива за колективното управление на права присъстват редица антидискриминационни текстове. Ако се седне на масата с медиите за процента българска музика, ПРОФОН няма да е преговаряща страна, защото няма право да е такава. В преговорите трябва да влязат обединенията на местната индустрия като Българската Асоциация на Музикалните Продуценти /БАМП/, Българска Музикална Асоциация /БМА/, която представлява музикантите и други. Готови сме при първа възможност да инициираме този диалог, както между другото няколко пъти през последните години сме правили, защото в публичното пространство в момента се нагнетява усещането, че българският музикален бизнес и медиите са врагове, а всъщност те едни без други не могат и са изключително важни едни за други.

БТА: Какви са приоритетите пред ПРОФОН за 2020 г.? Кои сектори на лицензиране сте амбицирани да покриете?
С.Щ: На първо място се надяваме да излезем от кризата максимално бързо и сме решени да помогнем с каквото можем на бизнеса, за да успее да се съвземе от жестокия удар, който понася.
През 2020 година оставаме силно мотивирани да постигнем по-справедливи възнаграждения за артистите и музикалните продуценти и да градим мрежа от партньорства и разбирателство по отношение стойността на музиката с всички видове ползватели. В тази връзка работим по няколко тарифи.
Предстои ни и активно участие в законодателния процес за имплементиране на две европейски директиви в сферата на интелектуалната собственост.
Стартираме също важен международен проект, който е резултат от партньорството между водещи европейски дружества като нашето, големите звукозаписни компании и IFPI /Международната федерация на звукозаписната индустрия/. Този проект има за цел да улесни и стандартизира процеса на регистриране на права върху звукозаписи от правоносители и дружества, независимо от държавата, в която оперират.
Вече работим върху няколко мащабни кампании, които бихме искали да осъществим през 2020 г. Една от тях е "ПРОФОН Академия". Планираме тя да се проведе в сътрудничество с няколко висши учебни заведения в България и да е концентрирана върху образователно усилие свързано с начина, по който функционират правата върху интелектуална собственост.