Новини

София Щерева пред dir.bg: Трябва да има повече българска музика в ефира, особено в момента

"Не си правим илюзии, че ПРОФОН ще остане незасегнат, но ясно си даваме сметка, че носим огромна отговорност, защото приходите, които събираме и разпределяме, могат да се окажат ключови за оцеляването на много изпълнители и музикални компании", казва изпълнителният директор на дружеството за защита на правата им.

София Щерева е изпълнителен директор на ПРОФОН - дружествотo, което вече 20 години управлява и защитава сродните права в музиката на изпълнителите и продуцентите, пред всички бизнес ползватели на техните звукозаписи - собственици на хотели, ресторанти, магазини, търговски центрове, медии, телекомуникационни оператори.
София Щерева за възнагражденията на артистите и продуцентите в момент на глобална изолация, стопиране на всякакви артистични изяви на живо, както и забраната за функциониране на търговски обекти.

Кой ще пострада най-много в музикалната ни индустрия? Врагове ли са българският музикален бизнес и медиите:

Dir.bg: Здравейте, г-жо Щерева. Извънредното положение в страната и мерките за ограничаване разпространението на коронавирус накараха Профон да превключи в дистанционен режим на работа. Възможно ли е дружеството да функционира пълноценно от технологична гледна точка? Все пак Профон разпределя възнаграждения от права и на своите членове, и на всички останали изпълнители и продуценти, независими дали говорим за Тейлър Суифт или Мария Илиева.

С.Щ: През последните пет години работихме много, за да превърнем ПРОФОН в дружество на високо технологично ниво. В момента тези усилия се изплащат и ни позволяват безпроблемно да осъществяваме работата си от къщи. Тази безпрецедентна до момента ситуация вече създаде огромен проблем и за артистите, и за продуцентите. Не си правим илюзии, че ПРОФОН ще остане незасегнат, но в същото време ясно си даваме сметка, че носим огромна отговорност, защото приходите, които събираме и разпределяме, могат да се окажат ключови за оцеляването на много изпълнители и музикални компании. Продължаваме да изплащаме възнаграждения без затруднения, въпреки, че още в началото на миналата седмица преустановихме всякакви персонални срещи, за да се съобразим с взетите обществени предпазни мерки за превенция срещу коронавируса. Наличните технологични ресурси, ни позволяват непрекъсната онлайн връзка със собствениците на права и не възпрепятстват процеса по изплащане на възнаграждения и регистрация на репертоар. За по-малко от 6 месеца от обявяването на последното разпределение, сме изплатили над 2.8 млн. лв. ПРОФОН продължава да функционира. Няма как да спрем да работим, защото през септември трябва да сме готови с поредното разпределение, а и паралелно трябва да се опитаме да запазим приходите.

Dir.bg:Ще се отрази ли коронавирусът на разпределението на приходи от сродни права в музиката? Вие лицензирате музика за публично изпълнение, което включва не само ресторанти, кафенета и хотели, но и фризьорски салони, фитнес зали - все обекти, които в момента не работят.

С.Щ: Забраната за функциониране на търговските обекти в сектор Публично изпълнение безспорно ще се отрази върху приходите и на ПРОФОН. Всички сме пряко или косвено свързани, през обществените и икономическите процеси и взаимоотношения. Липсата на нормално функциониране на бизнеса моментално рефлектира върху нашите приходи. Положителната тенденция за увеличаване на покритието ни в сектор Публично изпълнение, която отбелязахме през изминалата година, сега ще бъде стопирана от действителността, в която се намираме. На този етап е трудно да прогнозираме какъв ще е размерът на негативните последици. Ще направим всичко по силите си, след като се нормализира ситуацията, да продължим напред и да преодолеем трудностите и финансовите загуби.

Dir.bg: Кое звено в музикалната индустрия страда най-тежко от пандемията по света и у нас? Бихте ли прогнозирали финансовите загуби в цифри?

С.Щ: Всякакви артистични изяви на живо, концерти и участия са спрели, това означава нулев приход за хиляди хора, парализирани са продажбите на физически носители, целият процес на създаване на звукозаписи и видеа е стопиран, което означава, че няма да има много нова музика за определен период от време. Истината е, че огромен удар ще понесат всички сфери на музикалния бизнес и голяма група професионалисти ангажирани в тях. Най-големият проблем е, че не знаем колко дълго ще продължи това.

Dir.bg: Подкрепяте искането на Музикаутор за законово регламентиране на минимума от 30% българска музика в родния радиоефир. Медиите се обединиха около позицията, че имат нужда от качествена продукция, а не от ултиматуми, за да дават повече ефирно време на българските артисти. Къде е златната среда според вас?

С.Щ: Категорично подкрепяме инициативата да има повече българска музика в ефира, особено в момента. Виждам как румънските ни колеги призовават местните си медии, да подпомогнат румънските артисти и продуценти, които са в тежка ситуация в момента, като излъчват повече румънска музика. Вярваме, че решение да бъде излъчвана повече българска музика може да бъде постигнато на база на диалог с медиите, а не на принуда. Част от техните аргументи са валидни. В същото време трябва да разрушим порочния кръг и да си дадем сметка, че повече българска музика ще има, ако тя има и платформа за изява, а пък от своя страна платформата, за да е силна и смислена, трябва да има безкомпромисно съдържание. Готови сме при първа възможност да инициираме този диалог, защото в публичното пространство беше създадено усещането, че българският музикален бизнес и медиите са врагове, а всъщност те едни без други не могат.

Dir.bg: Да разведрим малко темите на разговор. Имате малък син. Как му обяснявате какво прави Профон?

С.Щ:  Моят син е вече пораснало момче на 11 години и разбира, че работата ми е свързана с грижа за хора, които творят музика. Обяснила съм му, че Профон е като общото тяло на артистите и продуцентите у нас, което им помага да се издържат от таланта си и да продължават да създават нова музика, която всички ние да слушаме.

Dir.bg: Разкажете лично преживяване, в което музиката е придала добавена стойност на спомените ви.

С.Щ: По стечение на обстоятелствата в момента двамата с моя син се намираме в Банско. Може би това е един от редките случаи в последните години, когато имаме време да общуваме активно един с друг. Сега имам шанса да науча много за музиката, през погледа на млад, активен слушател. Музикални платформи като Spotify и Deezer ни позволяват да не се чувстваме чак толкова изолирани, въпреки карантината. Слушането на музика създава и усещане за нормалност в този труден период. Вече имам песни, които свързвам с вируса и нашето принудително отшелничество.

 

Интервю на Надежда ПОПОВА